کسب و کار

  • ۰
  • ۰

واژینیسموس چیست؟


عبارتی آشنا برای برخی از زنان که آنها را به یاد انقباضات غیر ارادی واژن می اندازد. سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که وقتی افراد با این مشکل مواجه می شوند باید پاسخ داد که در حین رابطه جنسی، استفاده از تامپون و معاینه لگن دچار واژینیسموس می شوند. این مشکل نه تنها محدودیت های ذکر شده را ایجاد می کند، بلکه افراد مبتلا به این بیماری رابطه جنسی دردناکی را تجربه می کنند که کاملاً خارج از کنترل آنها است. تاکنون روش های مختلفی برای درمان این بیماری ارائه شده است که در ادامه به تشریح آن ها می پردازیم.

خانم دکتر متفکریان در مرکز مامایی ماما میلاد با بیش از 2500 درمان موفق در 3 جلسه بهترین دکتر برای درمان قطعی واژینیسموس است.

قبل از اینکه با روش های درمان دخول دردناک آشنا شوید، خوب است نگاهی کلی به این حالت بیندازید. به طور کلی واژینیسموس اختلالی است که در ناحیه واژن به دلیل انقباض غیرارادی عضلات واژن در حین رابطه جنسی ایجاد می شود که در نتیجه فرد با درد شدید شاهد دخول و رابطه جنسی است. این بیماری باعث می شود که فرد مبتلا همیشه از دخول و نزدیکی هراس داشته باشد. به عبارت دیگر افراد مبتلا به این بیماری با ورود چیزی به واژن، ورودی ناحیه تناسلی آنها بی اختیار بسته می شود و امکان ورود به چیزی وجود ندارد و یا این ورودی با درد زیادی همراه است. . این اختلال می تواند دلایل متفاوت و منحصر به فردی داشته باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

واژینیسموس چگونه ایجاد می شود؟


همانطور که در ابتدا گفته شد، علت اصلی این حالت انقباض عضلات واژن است. اما دقیقا در مورد چیست؟ برای درک کامل این مشکل لازم است در مورد اندام جنسی زنانه توضیح مختصری ارائه شود، واژن بخشی از اندام جنسی است که از یک سر به انتهای رحم و انتهای دیگر خارج از بدن متصل است. . هنگامی که یک عامل خارجی مانند ابزار پزشکی، انگشت یا تامپون وارد واژن می شود، ماهیچه های آن به طور غیرارادی منقبض می شود و اغلب باعث ایجاد درد شدید برای فرد می شود.

 

علل واژینیسموس


تا به حال علت اصلی این مشکل به خوبی کشف نشده است، اما آنچه ناشی از این بیماری است، مشکلات روحی و جسمی و ناتوانی جنسی است. درد فیزیکی ناشی از انقباضات عضلانی واژن زمانی بدتر می شود که فرد عوارض دیگری مانند عفونت مثانه و مجاری ادراری را تجربه کند. به گفته کارشناسان، عواملی که می توانند بر این مشکل تأثیر بگذارند عبارتند از:

اختلالات اضطرابی
صدمات حین زایمان، مانند پارگی واژن
سابقه جراحی تناسلی
ترس از رابطه جنسی، احساس بد نسبت به آن و تجربه های ناخوشایند قبلی مانند تجاوز جنسی و غیره.


درباره شبه واژینیسموس بیشتر بدانید


عوارض دیگری نیز وجود دارد که می توان آنها را با بیماری ذکر شده از نظر علائم اشتباه گرفت. اما هر نوبتی تبدیل به مهره نمی شود، این مشکل فقط توسط پزشک قابل تشخیص است. مواردی که بسیار شبیه به انقباضات عضلانی واژن هستند عبارتند از:

آتروفی واژن؛ کمبود استروژن پس از یائسگی می تواند پوشش داخلی رحم را نازک و خشک کند. در این زمان، افراد دردی شبیه واژینیسموس را تجربه می کنند.
درد فرج (vestibulodynia)؛ باعث می شود فرد در حین رابطه جنسی لحظات دردناکی را تجربه کند. ممکن است وضعیت وی مشابه عارضه مذکور باشد.
پس از تجربه موارد فوق، زنان ممکن است آنها را با انقباض عضلانی اشتباه بگیرند. در اینجا علائمی وجود دارد که تعیین می کند آیا واقعاً این ناهنجاری را دارید یا خیر.

برای استفاده ل از دیگر خدمات مرکز مامایی ماما میلاد و خانم دکترحوری سادات متفکریان روی لینک زیر کلیک کنید.

 

https://mamamilad.ir/

 

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می شود؟


پزشک با انجام معاینات بالینی می تواند به خوبی از وجود این مشکل آگاه شود. با پرسیدن سوالاتی در مورد علائم، سابقه پزشکی و برخوردهای جنسی قبلی، پزشک اطلاعات خوبی برای تشخیص این بیماری خواهد داشت. پس از تشخیص واژینیسموس، معاینه لگنی می تواند وجود مشکل را تایید کرده و سایر ناهنجاری ها را رد کند. اگر پزشک از این روش برای تشخیص مشکل استفاده می کند، نگران نباشید. زیرا با استفاده از کرم بی حس کننده در خارج از واژن، درد را برای شما قابل تحمل می کند.


چگونه واژینیسموس را درمان یا کنترل کنیم؟


بسیاری از مراجعین می خواهند بدانند که آیا روش مستقیمی وجود دارد که بتواند بیماری را درمان کند یا اثرات آن را کاهش دهد. در پاسخ باید گفت که درمان واژینیسموس به گونه ای نیست که بتوانید با مصرف داروی خاصی بر آن غلبه کنید، بلکه تاکید پزشک در دوره کنترل و درمان تمرکز بر کاهش واکنش غیرطبیعی عضلات واژن است. می تواند بیماری را به دو روش یا ترکیبی از آنها کنترل کند که عبارتند از:

تمرینات بدنی و ذهنی
از ابزارهای مختلف استفاده کنید
درمان های روحی و جسمی
انجام تمرینات لگنی؛ با ارائه تمرینات لگنی می توانید عضلات آن را شل کرده و درد ناشی از آن را کاهش دهید.
درمان شناختی رفتاری (CBT)؛ این روش به شما کمک می کند بفهمید که چگونه افکارتان بر احساسات و واکنش های شما نسبت به مسائل مختلف تاثیر می گذارد. این روش مانند درمان اضطراب، افسردگی و اختلالات پس از سانحه می تواند برای واژینیسموس نیز موثر باشد.
سکس درمانی؛ بسیاری از متخصصان در این زمینه به شما و شریک زندگیتان کمک می کنند تا رابطه جنسی با کیفیتی را تجربه کنید و اگر مشکلی پیش آمد بتوانید آن را کنترل کنید.


ابزار درمانی


درمان موضعی؛ لیدوکائین موضعی و کرم های ترکیبی می توانند درد ناشی از واژینیسموس را کاهش دهند.
استفاده از گشادکننده واژن؛ ابزارهای لوله ای شکل که برای افراد با اندازه های مختلف در دسترس هستند، هدف اصلی استفاده از این ابزار ایجاد تنش در عضلات است.
بر اساس گزارش های دریافتی از افرادی که از گشادکننده واژن استفاده می کنند، آنها به تدریج بر انقباضات غیرارادی تسلط پیدا کردند. اگر فکر می کنید استفاده از این ابزار نیز دردناک است، بدانید که درست است، اما جای نگرانی نیست زیرا؛ در اولین مراحل استفاده از این روش، پزشک آن را با یک کرم بی حس کننده ترکیب می کند.
درمان واژینیسموس با هیگز هیگز یکی از روش های دیگری است که در آن پزشک می تواند عضلات مورد نظر را با دستگاه هیگز گرم و تقویت کند.
جراحی RF. تکنیکی که در آن پزشک از دستگاهی استفاده می کند که امواج رادیویی را برای هدف قرار دادن ناحیه مورد نظر و تقویت عضلات آن تولید می کند.


عوارض واژینیسموس


زندگی با این مشکل می تواند بر جنبه های مختلف زندگی شما تأثیر بگذارد. این ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد و بخواهید خواسته های طبیعی را نادیده بگیرید و خود را لایق یک زندگی طبیعی ندانید، اما این باور نادرست است. زیرا این حق شماست که اجازه ندهید شرایط بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. عوارضی که این ناهنجاری به زندگی شما وارد می کند فقط با رابطه جنسی متوقف نمی شود، بلکه می تواند اثرات مضری بر سلامت روان، افزایش اضطراب و کاهش اعتماد به نفس داشته باشد. علاوه بر این، نمی توانید موهبت مادری و تشکیل خانواده را نادیده بگیرید، بنابراین هر چه زودتر به دنبال درمان باشید و بر آن غلبه کنید تا زندگی برای خود و شریک زندگی تان شیرین تر شود.

علائم واژینیسموس
نفوذ دردناک با علائم و نشانه های مختلفی همراه است که بارزترین آنها درد، سوزش و پارگی است. به عبارت دیگر:

یکی از علائم و نشانه های واژینیسموس احساس درد بسیار شدید در هنگام دخول یا مقاربت جنسی است.
از دیگر علائم این بیماری می توان به احساس سوزش در واژن در هنگام دخول و مقاربت اشاره کرد.
بسته شدن غیر ارادی واژن یکی دیگر از علائم این بیماری است.

 

علل واژینیسموس


واژینیسموس علل مختلفی دارد که می تواند ناشی از مشکلاتی مانند زگیل تناسلی، عفونت واژن، خشکی بیش از حد واژن، ترس از بارداری، مشکلات رابطه، آسیب واژن، خستگی یا افسردگی، آسیب واژن به دلیل زایمان، عوارض جانبی مصرف برخی از داروها باشد. داروها و غیره

انواع واژینیسموس
دو نوع دخول دردناک اولیه و ثانویه وجود دارد. واژینیسموس اولیه باعث می شود که فرد احساس عدم نفوذ کند. اما واژینیسموس ثانویه باعث می شود که فرد برای اولین بار دخول را احساس کند و پس از آن نمی تواند دخول را احساس کند. این نوع اختلال می تواند بعد از یائسگی در زنان ظاهر شود. هنگامی که استروژن بدن به شدت کاهش می یابد، خاصیت ارتجاعی عضلات به خصوص عضلات واژن کاهش می یابد و در نتیجه نفوذ دردناکی ایجاد می شود.

نقش همسران در رابطه با واژینیسموس


ممکن است بسیاری از آقایان اطلاعات کافی در مورد این عارضه نداشته باشند، به همین دلیل پیشنهاد می شود با روش های مختلف مانند مشاوره و ارسال مطالب علمی پزشکی و صحبت در مورد مشکل واژینیسموس خود، همسر خود را در جریان این وضعیت قرار دهید. و از او بخواهید که با صبر و حوصله در کنار شما باشد تا روند درمان تکمیل شود. کسب دانش و اطلاعات لازم به همسران کمک می کند تا بدون ایجاد استرس و تنش با همسر خود در روند درمان همراهی کنند.

  • ۰۳/۰۶/۱۰
  • SARA amiri

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی